Modernizované vrtulníky Mi-171Š

Armáda ČR získala před osmi lety z Ruska šestnáct zbrusu nových středních dopravních vrtulníků Mi-171š. V nedávné době prošla polovina strojů rozsáhlou modernizací, jež posunula možnosti českých armádních vrtulníků na zcela novou úroveň.

AUTOR: Jan Grohmann

Modernizační anabáze českých Mi-171š

Dnes se ve výzbroji Armády ČR nachází čtveřice vrtulníků Mi-8 a 24 strojů Mi-17/Mi-171š. V roce 2005 dostala Česká republika od Ruské federace 16 strojů Mi-171š v rámci vyrovnání ruského dluhu vůči ČR. Z nově dodaných mělo osm strojů dvojdílná zadní vrata a druhá polovina sklopnou nákladovou rampu.
Právě vrtulníky se sklopnou rampou se pro Armádu ČR jeví jako nejvíce perspektivní. Ostatně první tři modernizované stroje Mi-171š začaly plnit ostré mise v Afghánistánu již v roce 2009. Díky pozitivním zkušenostem s „afghánskou“ modernizací bylo rozhodnuto modernizovat všech osm vrtulníků Mi-171š se sklopnou rampou.
Celá letka osmi strojů Mi-171š je dnes již modernizována. První etapa modernizace v roce 2009 se týkala pěti strojů, z nichž tři působily v Afghánistánu. Zkušenosti z afghánské mise se poté promítly do druhé etapy modernizace, kterou podstoupily tři zbývající stroje.

Vrtulníky Mi-171š Armády ČR však čekalo ještě „finální“ vylepšení, díky kterému mohou vrtulníky kooperovat s jednotkami speciálních sil. Navíc jako v případě bezpilotních letadel ScanEagle, i nejnovější modernizaci vrtulníků (zatím sedmi) zaplatí americké ministerstvo obrany.
Americký zájem o modernizaci českých vrtulníků Mi-171š vychází ze skvělých zkušeností s prostějovskými specialisty ze 601. skupiny speciálních sil a s českými vrtulníky Mi-171š v Afghánistánu. Cílem třetí etapy modernizace bylo především umožnit vrtulníkům Mi-171š dopravovat a vysazovat členy speciálních jednotek na dlouhé vzdálenosti. Operace se mají provádět především v noci za pomocí brýlí pro noční vidění (NVG).
Česká vláda zamítla, oproti původním plánům, opětovné nasazení českých Mi-171š v Afghánistánu v příštím roce (2014). Příští rok se naopak do Afghánistánu vrací 50 českých elitních vojáků z Prostějova. Pokud můžeme spekulovat, modernizované české Mi-171š by byly ideálním společníkem českých operátorů v Afghánistánu.

České Mi-171š pro speciální jednotky

První dvě etapy modernizace se týkaly především elektronické výzbroje letounu. České Mi-171š dostaly zbrusu nové navigační systémy (pohyblivá digitální mapa -DMAP) a nejmodernější komunikační techniku (včetně satelitního spojení).
Stroje se těší i z nových systémů pasivní a aktivní ochrany. Piloty i výsadek nově chrání pancéřování kokpitu a kabiny. Mi-171š získala také nejmodernější ochranu proti infračerveným protiletadlovým střelám (Stinger, Strela), díky systému pro vymetání klamných cílů a také díky nové infračervené rušičce.
I jako v minulých dvou případech hraje ústřední roli LOM PRAHA s.p. Tento státní podnik, jehož zřizovatel je Ministerstvo obrany ČR, je jediný podnik mimo ruskou federaci, který má program modernizací schválený výrobcem vrtulníků MZV Mil. Díky funkční bilaterální spolupráci s ruským výrobcem, rozsáhlého know-how s platformami Mi, referencemi nasbíranými v ISAF a důrazem na vysokou kvalitu provedených prací jsou modernizace prováděné podnikem LOM PRAHA na světovém trhu jedinečné a na naprosto špičkové úrovni.

Středobodem třetí modernizace byla instalace kulového pouzdra FLIR (Forward Looking Infra Red ) pod příď vrtulníku. České stroje dostali osvědčený systém Star Safire III od firmy FLIR Systems.
Star Safire III je pohyblivé kulové pouzdro, jenž je elektronicky ovládáno z kokpitu pomocí speciálního terminálu. Pouzdro je vybaveno infračervenou noční kamerou (71násobné zvětšení), denní CCD kamerou, pátrací kamerou CCD s velkým přiblížením, laserovým dálkoměrem a laserovým značkovačem.
Ovládaní terminálu může převzít každý z pilotů, nebo palubní technik. Obraz z kamery se pak promítá na dvojici velkých displejů na palubní desce kokpitu.
Kulové pouzdro FLIR je umístěno pod novým laminátovým krytem vrtulníku. Právě v novém „nose“ je rovněž instalován meteorologický dopplerovský radar Rockwell Collins TWR-850. Dlužno podotknout, že koupi radaru financovala již česká strana.

V rámci třetí modernizace dostaly české stroje Mi-171š i zcela nové polyethylenové a keramické pancéřování, jenž nahrazuje původní ocelové. Americká strana také dodala sady dalšího pancéřování, jak pro kokpit, tak pro kabinu.
Díky nejnovější pancéřové ochraně zůstala hmotnost vrtulníku na stejné úrovni, jako u původně modernizovaných verzí – i přes instalaci FLIR pouzdra a meteorologického radaru. Navíc úroveň balistické ochrany (STANAG 4569 Level 2) zůstala na stejné úrovni.


Kromě výše uvedených, dostaly české Mi-171š „pro speciální jednotky“ tak rozšířené komunikační vybavení nákladové kabiny. Důvodem je samozřejmě lepší možnost komunikace s operátory speciálních sil.
Do konce letošního roku (2013) mají být v dílnách podniku LOM PRAHA s.p. kompletně modernizovány první tři vrtulníky Mi-171š. Následně se očekává uzavření smlouvy na modernizací dalších čtyř vrtulníků Mi-171š se sklopnou rampou. Podle informací z médií však je pravděpodobné, že na stejný standard bude modernizováno všech osm strojů se sklopnou rampou.

AUTOR: Jan Grohmann

ČLÁNEK VYŠEL DNE 11.10.2013 NA SERVERU: WWW.ARMADNINOVINY.CZ

Děkujeme autorovi za propůjčení článku!

[ http://www.armadninoviny.cz ]

12345 (Zatím nikdo nehodnotil)
Loading...

Leave a Comment