Tiger meet 2014

„Tiger Ops, this is helicopter formation Hippo‑43, mission number 0543R, blue team with Merlin and two Hinds, we are ready for start up.“  Tímto hlášením oznámil kapitán vrtulníku Mi-171ŠM operačnímu centru na tradičním „tygřím“ cvičení NATO Tiger Meet v německém Schleswigu připravenost skupiny čtyř vrtulníků (Mi-171Š, 2 x Mi-24/35, Merlin HM.1) na společný úkol v rámci mise COMAO [Component air operation]. Na základně německého Luftwaffe Schleswig-Jagel probíhalo již padesáté setkání tygřích letek.

NATO TIGER MEET 2014

Pro posádky vrtulníku Mi-171Š byl Tiger Meet premiérou. Po reorganizaci vrtulníkového letectva AČR na konci roku 2013 byla totiž „221. tygří letka“, která do té doby měla ve výzbroji pouze vrtulníky Mi-24/35, posílena o 4 kusy vrtulníků Mi-171Š. Na Tiger Meet 2014 byli vyslány 3 vrtulníky (1x Mi-171ŠM a 2 x Mi-24/35), 20 členů létajícího a 30 členů technického personálu, kteří měli zajistit operační připravenost našich vrtulníku na plnění nejrůznějších úkolů v rámci cvičení.

Přípravy začaly již týdny před samotným zahájením Tiger Meetu plánovaného na dny 16. 6. – 27. 06. 2014. V pondělí 16. června v ranních hodinách odletěla letounem CASA C-295 z letiště Čáslav 10-ti členná skupina náměšťského personálu do Schleswigu. Ta měla za úkol přebrat a připravit prostory pro naši jednotku a zároveň se co nejdříve seznámit s operačními postupy, a „chodem“ základny. Ještě ten den totiž proběhl brífink a následné naplánování společné COMAO operace na následující den. Zbytek personálu letěl ve vrtulnících po trase Náměšť nad Oslavou, Schleswig s mezipřistání na vojenském letišti Holzdorf, kde posádky doplnili palivo.

Nato Tiger Meet byl oficiálně zahájen slavnostní „Flag Ceremony“ v pondělí 16.června za účasti personálu 16ti tygřích letek z celé Evropy. Za doprovodu státních hymen byly vztyčeny vlajky všech zúčastněných zemí. V proslovech velitel pořádajícího 51. křídla taktického letectva zdůraznil nutnost sjednocování operačních postupů a časté společné spolupráce všech států NATO a zahájil tak jedno z největších leteckých cvičení na evropském území, kterého se v tomto roce účastnilo 16 letek, skoro 70 letounů a šest vrtulníků.

Mi-171ŠM Tiger Meet 2014

Mi-171ŠM Tiger Meet 2014

Mi-24 Tiger Meet 2014

Mi-24 Tiger Meet 2014

Merlin -  Tiger Meet 2014

Merlin – Tiger Meet 2014

Létání na Tiger Meetu.

Taktickým námětem pro letošní Tiger Meet byl konflikt smyšlených zemí TigerLand a Mordor. Hlavním cílem bylo provádění misí COMAO a tzv. Shadow Wave. COMAO mise měli na každý den daný scénář. Úkolem bylo buď chránit vlastní území proti nepřátelským letounům [DCA – Defensive Counter Air], nebo útočné operace proti pozemním, vzdušným, a námořním cílům [OCA – Ofensive Counter Air], včetně ochrany a doprovodu vlastních letounů a zabezpečení Elektronického boje [EW – Electronic Warfare Operation]. Posádky byly rozděleny na Blue team (přátelské síly) a Red team (nepřátelské síly). Shadow Wave byly odpolední mise, při kterých byly plněny veškeré jiné úkoly pro potřeby výcviku jednotlivých letek. Nad celým operačním prostorem řídil situaci letoun AWACS. Naše vrtulníky plnily především úkoly CAS – přímá letecká podpora, MEDEVAC ‑ zdravotnický odsun, CASEVAC – odsun ztrát, průzkumné a přepravní lety. Mezi nejkomplexnější let patřil PR (Personal Recovery), tedy evakuace posádky sestřeleného letounu z nepřátelského území. Tato mise vyžaduje plánování na všech velitelských stupních, s perfektní koordinací leteckého úsilí. Pro vrtulníky se však úkoly především zaměřovali na spolupráci s leteckými předsunutými návodčími (FAC/JTAC ‑Forward Air Controller). Ta je pro vrtulníkáře stěžejní při létání v zahraničních operacích a v novodobých konfliktech. FAC hraje významnou roli pro posádky vrtulníků, i pro samotné jednotky působící na zemi. Pilotovi může poskytnout cenné informace o aktuální bojové situaci a zároveň může poskytnout jednotce, ve které působí, „spojení s letadlem“.

Hind formation - Tiger Meet 2014

Hind formation – Tiger Meet 2014

Sa-8 Gecko

Zajímavým úkolem pro naše vrtulníky bylo zasadit do určeného prostoru taktickou jednotku (pomocí vrtulníku Mi‑171 s britským Merlinem MH.1), která měla zlikvidovat zbylé nepřátelské jednotky na malém letišti.  Taktickou jednotku tvoří skupina dvanácti německých vojáků a čtyřmi českými návodčími (FAC) z náměšťské 225. letky a prostějovské 601. Skupiny speciálních sil. Ze zpravodajské informace bylo upřesněno, že v daném operačním prostoru je pravděpodobně umístěn protiletadlový komplet SA-8 Gecko (9M33M3). Vrtulníky Mi-24/35 proto poslouží pro eliminaci tohoto protivzdušného prostředku s možností následného krytí dopravních vrtulníků při vysazení pozemní jednotky na stanovených souřadnicích a na zpáteční cestě.

ROVING SANDS 95

9K33 Osa

Samotná příprava na let začala hromadným briefingem celého „balíku“ letounů a vrtulníku vyčleněného pro COMAO operaci. Po hlavním briefingu jsme pokračovali briefingem ‚vrtulníkářů‘ společně s přepravovanou taktickou jednotkou. Kapitán vrtulníku Mi‑171 se stává Mission Commanderem (MC) pro danou operaci. Jeho úkolem je probrat taktický scénář, časový rozpočet, plán spojení a především nastínit různé scénáře možného vývoje celé situace v dané oblasti, včetně jejich možného řešení a řešení nouzových situací v průběhu daného úkolu. MC odpovídá za provedení úkolu a velení celé formaci. Informací z briefingu si odnášíme všichni opravdu hodně, ale odcházíme s vědomím, že každý ví, co má dělat. Mission Commander zakončuje briefing slovy „Safety first“… tedy bezpečnost je vždy na prvním místě a rozcházíme se. Setkáme se až na rádiu ve stanovený čas pro RADIO CHECK.

Procedury při odletu ze Schleswigu jsou jasně vymezeny, na rádiu je rušno, před námi žádají i čáslavští tygři (skupina 4 Gripenů). Po chvilce se i my s žádostí o spouštění a odlet dostáváme na řadu a řídící letového provozu nám svižně oznamuje podmínky pro spouštění a následný odlet. Pro odlet ze Schleswigu musíme využít předdefinované body a dodržet přidělený časový slot.

Při vzletu si pod námi všímám velkého množství spotterů. Musím je ocenit, protože jsou pro svůj koníček velmi zapálení a v průběhu celého cvičení je nezastavilo ani špatné počasí. Ale zde je co fotit. Příletů a odletů je hodně a tygří letky se můžou pochlubit svými pestře pomalovanými stroji.

Ready to fire, target eliminated…

Vzlet máme stanoven ve směru na jih od letiště, z ranveje každé dvě minuty odlétají stíhači, a proto nás řídící posílá co nejdřív mimo vzletovou osu ranveje. Odlet z řízeného prostoru letiště probíhá dle plánu a poté dodržujeme rádiový klid. Náš klíčový bod prozahálení akce je asi 15NM od prostoru vysazení. Nad bodem jsme podle časového rozpočtu, i když nám silný protivítr nehraje úplně do karet.  Nyní začíná zajímavější část úkolu. Vrtulník Mi-171Š zahajuje vyčkávání na výšce od 50 do 100 m a pro dvojici Mi-24 je to jasným signálem pro pokračování na předpokládanou pozici kompletu SA-8. Piloti „přibíjí svoje stroje k zemi“ a na výšce 15-30 m směřují s využitím taktických manévrů eliminovat cíl. Tato výška má zaručit, že zůstanou mimo radarové pokrytí protiletadlového systému SA‑8. Nicméně piloti z druhého Hindu zaznamenali krátce akustický signál informující o zaměřování radarem. Na vzdálenosti asi 2 km dvojice identifikuje svůj cíl a poté již následuje výskok do větší výšky a zničení cíle kombinací neřízených střel a střelby z kanónu GŠ‑23. Tady však pouze simulovaně. Radar SA-8 není schopen střílet na cíle z malé vzdálenosti. To hraje Hindům do karet, a tak je protiletadlový komplet v krátké době eliminován. Na debriefingu operátor radaru potvrdil, že o dvojici Hindů neměli do poslední chvíle nejmenší ponětí.

Mi-24/35 on target

Mi-24/35 on target

Poté chvíli nastává chvíle pro skupinu Mi-171 s Merlinem. Po potvrzení „Area Clear and Safe, continue to land“ pokračuje na přistání na stanovených souřadnicích. Stanovený čas pro taktický výsadek se blíží a proto musíme trošku zrychlit, vítr nám nepřeje. Palubní technik oznamuje pozemnímu týmu „five minutes to land“. V posádce probíhá upřesnění manévru pro přistání…místa pro přistání, nejvýhodnějšího směru pro přiblížení a přistání vzhledem k větru a překážkám, způsobu taktického příletu….proměnných je hodně. Kousek od místa přistání skupinu již doprovází oba Mi-24 a poskytují krytí ze shora. Přistání zvládáme ve stanovený čas. Po vysazení jednotky se přesouváme do dohodnutého vyčkávacího prostoru asi 20 km severně a taktická jednotka na zemi dělá svoji práci. Víme, že budeme vyčkávat alespoň 20 minut, než nás jednotka zavolá pro vyzvednutí. Na palubě si chválíme, že vše šlo zatím podle plánu a doufáme, že to tak půjde i dál. Chvilku na to se však ozývá FAC s žádostí o vzdušnou podporu. Z hlášení se dozvídáme, že jsou pod těžkou palbou. Jednotka zůstala obklíčena. Mission Commander rozhoduje o vyslání jedné Mi-24 do dané oblasti, druhá Mi-24 dělá krytí přepravním vrtulníkům. FAC navádí piloty na pozice nepřátelské jednotky. Na frekvenci se FAC ozývá a následně již předává operátorovi Hindu 9-LINE BRIEF (devíti řádkový briefink) kterým upřesňuje taktickou situaci a rozmístění nepřátelských sil. Následné potvrzení o úspěšné eliminaci nepřátel hovoří o kvalitách pilota Mi-24. Hind nadále v daném prostoru hlídkuje.

Hippo Hind Merlin formation

Hippo Hind Merlin formation

Chvilku na to se dozvídáme, že máme na zemi zraněné. FAC po rádiu žádá o MEDEVAC (zdravotnická evakuace) se současným vyzvednutím zbytku jednotky. Z briefingu je jasné, že Mi-171Š poslouží právě k účelu zdravotnického odsunu. Na palubě máme palubní střelce, kteří jsou školeni i v poskytování první pomoci zraněným. Vytahuji MEDEVAC formulář a FAC mě briefuje o dané situaci. Dozvídáme se, že zranění jsou dva, nicméně jsou stále schopni se samostatně přesouvat. Na přistávání očekáváme červenou dýmovnici pro vytyčení místa vyzvednutí. Následně si připravuju Landing-Site formulář. FAC nám oznamuje, že z důvodu pohybu nepřátelských jednotek se budou muset přesunout asi kilometr jižně od předpokládaného místa vyzvednutí. Dekóduji nové souřadnice a upřesňujeme si místo pro přistání. FACovi oznamuji předpokládaný čas příletu a opakuji informace z LANDING-SITE briefingu. Mi‑24 nám dělá krytí ze shora, druhá hlídkuje v oblasti vyzvednutí. Na horizontu spatřujeme červenou dýmovnici a kapitán se rozhoduje pro taktické přiblížení. Merlin nás doprovází na přistání, nicméně nás upozorňuje na silný přízemní vítr a volíme tedy trochu jiný směr přistání.  Dosedáme současně a část jednotky nastupuje se zraněnými do našeho vrtulníku, zbytek do Merlinu. Palubní střelec po chvilce hlásí uzavření rampy a za pár vteřin jsme opět ve vzduchu.

Hippo & Merlin formation

Hippo & Merlin formation

Debriefink

Na závěrečném debriefingu Mission Commander zhodnocuje dnešní úkol jako úspěšný a oceňuje kooperaci mezi jednotlivými vrtulníky. Podrobně se vyhodnocují jednotlivé fáze letu, porovnáváme je s plánem a skutečností. Mission Commander vytýká i drobné nedostatky, ale co by to bylo za velitele, kdyby byl se vším naplno spokojen. Vždy je co zlepšovat a právě cvičení jako je Tiger Meet plně slouží tomuto účelu. Úspěchy jednotlivých dílčích úkolů teprve dotvářejí celou misi COMAO a rozhodují o jejím dokončení. V tomto ohledu se všichni zúčastnění mohli shodnout, že TIGER MEET 2014 byl pro posádky neocenitelnou zkušeností.

12345 (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ops
, this is helicopter formation Hippo‑43, mission number 0543R, blue team with Merlin and two Hinds, we are ready for start up.“ Tímto hlášením oznámil kapitán vrtulníku Mi-171ŠM operačnímu centru na tradičním „tygřím“ cvičení NATO Tiger Meet v německém Schleswigu připravenost skupiny čtyř vrtulníků (Mi-171Š, 2 x Mi-24/35, Merlin HM.1) na společný úkol v rámci mise COMAO [Component air operation]. Na základně německého Luftwaffe Schleswig-Jagel probíhalo již padesáté setkání tygřích letek." />

Loading...

Odkazy:

http://www.natotigers.org/

http://www.armadninoviny.cz/caslavsti-e2809etygrie2809c-a-nato-tiger-meet-2014.html

http://www.air-shop.cz/blog.html

2 komentáře

Leave a Comment