Vrtulník Mi-17/171Š

 

Vrtulník Mi-8 je jeden z nejrozšířenějších typů vrtulníku na světě. Jedná se o nejznámější, nejrozšířenější a početně nepřekonaný sériově vyráběný vrtulník ruské provenience. V mnoha zemích ustanovili vrtulníky řady Mi-8 mnoho rekordů v leteckých i jiných oblastech. Je třeba zmínit, že pod pojmem Mi-8 jsou míněny všechny varianty odvozené od standardu Mi-17, to znamená, že například Mi-171Š užívaná v AČR je vrtulník Mi-8MTV. Mi-171Š je exportní označení od výrobce.

Vrtulník Mi-171ŠM nad afgánskými horami při vystřelování flér

Vrtulník Mi-171ŠM nad afgánskými horami při vystřelování flér

V roce 1961 poprvé vzlétl první prototyp označovaný jako V-8, od té doby bylo vyrobeno více než 11000 kusů tohoto vrtulníku v nejrůznějších modifikací. Ačkoliv před krátkým časem tento vrtulník oslavil svoje padesátiny, tak stále výrobní linky v Ulan-Ude a Kazani denně vyrábí nové a vylepšené kusy tohoto vrtulníku osvědčené konstrukce. Počtem vyrobených kusů tento vrtulník překonala pouze firma Bell. Ze základního typu Mi-8T/P vznikly varianty pro plnění snad všech úkolů, které letecká technika může vůbec zabezpečovat, přepravou osob a materiálu počínaje a ryze bitevními úkoly konče.

Verze vrtulníku používané v AČR

Mi-17 SOR/SFOR

AČR používá několik upravených vrtulníků neoficiálně značených Mi-17SOR (Síly okamžité reakce). Vylepšené helikoptéry byly původně určeny pro mezinárodní mírové mise (Bosna a Hercegovina). Na přestavbě se podílelo několik místních firem v čele s Leteckými opravnami Kbely, dnes součástí státního podniku LOM Praha. Úpravy spočívali v v instalaci přídavných pancéřových desek na příď a kevlarových koberců do kabiny. Toto opatření zaručovalo ochranu proti střelám ráže 7.62 mm. Vlastní ochranu vrtulníku zajišťovala výmetnice klamných cílů ASO‑2V, ovládaná buď ručně nebo automaticky, a infračervený rušič L‑166V‑1AE.  Vylepšení se dočkalo i komunikační a navigační vybavení. Z navigace můžeme jmenovat navigační počítač TRIMBLE umožňující navigaci RNAV. Dále pak přibila možnost přistání po paprsku ILS, čímž se vrtulník přiblížil západním standardům. Firma LOM Praha s.p. vyvinula pro vrtulníky modernizační program, s cílem odstranit nejzávažnější nevýhody tohoto typu. Pozornost byla věnována především na ochranu posádky a vrtulníku samotného, také na usnadnění práce samotné osádky. Od srpna roku 2013 jsou vrtulníky Mi-17 již pouze na základně v Praze Kbelích.

 

Vrtulník Mi-17

Vrtulník Mi-17

 

Kokpit vrtulníku Mi-17

Kokpit vrtulníku Mi-17

Mi-171Š

V roce 2004-2006 bylo dodáno 16 ks tohoto vrtulníku české armádě v rámci deblokace ruského dluhu. Jedná se o modernizovaný vrtulník Mi-17 s lepšími výkonnostními charakteristikami. Motory TV3-117MT byli nahrazeny motory TV3-117VM [V – výškový, M – modernizovaný]. Ty mají několik konstrukčních odlišností a to jim umožňuje dosahovat lepších výkonů, především pak ve velkých nadmořských výškách. Hlavní konstrukční odlišnost se týká regulace motoru. Nový elektronický regulátor ERD-3VM hlídá a automaticky reguluje parametry motorů dle teploty a tlaku okolního vzduchu.

Kokpit modernizovaného vrtulníku Mi-171Š

Kokpit modernizovaného vrtulníku Mi-171Š

 

Dvojice modernizovaných vrtulníku Mi-171Š

Dvojice modernizovaných vrtulníku Mi-171Š

 

Mi-171ŠM

Pod označením Mi-171ŠM najdeme upgradovaný vrtulník Mi-171Š. Cílem modernizace, která začala probíhat na začátku roku 2008, bylo vytvořit transportní vrtulník, který by držel krok s technologiemi používanými v armádách NATO a s integrovaným záchraným systémem ČR. Modernizace se dotkla především navigačních a komunikačních a přehledových systémů(communication-navigation-surveillance), systémů ochrany vrtulníku (prostředky pasivní obrany a elektronického boje) a místo krovek byla instalována vyklápěcí rampa, která umožňuje snadnější nákládání a vykládání materiálu, či najetí vozidla do nákladového prostoru. Některé úpravy se dotkli i samotných systémů vrtulníku, podle požadavků ze strany specialistů i letových osádek letectva AČR. První nasazení těchto strojů přišlo již v 2009, kdy se tři stroje přesunuli do Afgánistánu.

http://www.letajicihrosi.cz/1356/modernizovane-vrtulniky-mi-171s/

Vykládání materiálu z modernizovaného vrtulníku Mi-171ŠM - Sharana, Afganistán

Vykládání materiálu z modernizovaného vrtulníku Mi-171ŠM – Sharana, Afganistán

Pohled do kokpitu modernizovaného vrtulníku Mi-171ŠM ve službách letectva AČR. Zdroj: http://forum.chronomag.cz/

Pohled do kokpitu modernizovaného vrtulníku Mi-171ŠM ve službách letectva AČR. Zdroj: http://forum.chronomag.cz/

 

 

….

U tohoto článku nemůžete přidávat komentáře.